Van harte welkom bij Protagonist en gefeliciteerd met uw nieuwe domeinnaam, hosting en/of website! Protagonist staat bekend om haar professionele service en gegarandeerde snelheid en uptime. Wij helpen u graag op weg met uw (nieuwe) webhosting, zodat uw website en e-mail zo snel mogelijk in de lucht zijn!
Heeft u nog vragen, opmerkingen en/of suggesties over uw hosting naar aanleiding van dit document? Onze support-medewerkers zijn telefonisch bereikbaar via het telefoonnummer 088-333 44 44 (optie 2) of het e-mailadres support@protagonist.nl.
[toc=”2″ title=”Inhoudsopgave”]
Beheer
Het control panel van Protagonist is de centrale omgeving om al uw diensten te beheren. Niet alleen kunt u hier uw instellingen wijzigen, maar u kunt er ook facturen inzien en nieuwe producten bestellen. Uw aanmeldgegevens worden verstrekt bij de oplevering van uw product(en). Uw aanmeldgegevens niet ontvangen of verloren? Vraag uw aanmeldgegevens opnieuw aan.
Om zich aan te melden surft u naar www.protagonist.nl. Hier klikt u rechtsboven op Beheer, waarna het aanmeldformulier verschijnt. Na uw gebruikersnaam en wachtwoord ingevoerd te hebben, klikt u op Start om het control panel te openen.
Plesk-paneel
Het Plesk-paneel bevat alle instellingen van uw hosting-omgeving, en stelt u in staat om zo veel mogelijk dingen zelf te wijzigen, zonder hier onze support-afdeling voor nodig te hebben. U verkrijgt toegang tot het Plesk-paneel door zich aan te melden op Beheer, zoals eerder is beschreven. Daarna gaat u in het Control Panel nogmaals naar Beheer, en daarna klikt u op Webhosting. Uw geregistreerde domeinnamen worden zichtbaar, waarna u het beheer van de domeinnaam die u wilt wijzigen, kunt selecteren. Hierna wordt u automatisch aangemeld in het Plesk-paneel. Deze omgeving zal centraal staan in de loop van de strekking van dit document.
> Lees meer over Plesk
Het blok linksboven in uw Plesk-paneel bevat alle knoppen voor uw e-mail. Hier vindt u alle meestgebruikte knoppen, om snel een actie op uw e-mail uit te voeren.
> Lees meer over e-mail
Wanneer u op Mailaccounts klikt, krijgt u een overzicht te zien van alle mailaccounts die op dit moment actief zijn. Maakt u ook nog eens de aliassen zichtbaar door boven de tabel op Aliassen tonen te klikken, dan heeft u echt een totaaloverzicht van uw complete e-mailomgeving. De icoontjes links van de mailaccounts geven aan welke functies er wel of niet aan staan per account. In dit scherm vindt u tevens de knop Mailaccount aanmaken.
U kunt uw favoriete E-mailclient, oftewel programma, gebruiken om uw e-mail te ontvangen en verzenden. Wij hebben handleidingen geschreven voor de meest gangbare software, waaronder Mcrosoft Outlook en Apple Mail. Daarnaast ondersteunen wij een hoop smartphones, zoals zichtbaar op onze support-pagina.
> Een mailaccount instellen op een iPhone
De Webmail bevindt zich op protagonist.nl/login, welke u altijd kunt bereiken, overal en altijd. Hier meldt u zich aan met het volledige e-mailadres als gebruikersnaam, en het bijbehorende wachtwoord.
U gebruikt Aliassen om meerdere namen aan dezelfde mailaccount te geven. Zo kunt u bijvoorbeeld voor het mailaccount van john.doe@domein.nl de aliassen j.doe@domein.nl en j.d.@domein.nl aanmaken. U gebruikt een Omleiding om e-mail door te sturen naar een ander e-mailadres.
Website
Protagonist biedt u alle standaard mogelijkheden om uw website mee aan te passen, maar gaat ook dat stapje verder om u in alle behoeften te voorzien.
Sinds geruime tijd biedt Protagonist ook Webdesign-diensten aan, waarbij onze professionals worden ingezet om uw website te ontwerpen, ontwikkelen, onderhouden of aan te passen. Ons team van ervaren ontwikkelaars staat graag voor u klaar om zowel simpele als complexe taken voor u uit te voeren, soms volledig gratis en soms tegen een voordelig tarief. Door te kiezen voor webdesign van Protagonist heeft u alle diensten met betrekking tot uw website onder één dak, wat complicaties in de samenwerking volledig uitsluit. Wij staan u graag te woord over hoe wij u het beste van dienst kunnen zijn op dit gebied.
> Lees meer over webdesign
Voor de bestandsoverdracht maakt u gebruik van FTP, een protocol om bestanden uit te wisselen met uw hosting-omgeving. Aanbevolen software hiervoor is Filezilla.
> Lees meer over bestandsoverdacht
> Een FTP-client instellen
Onze servers ondersteunen de programmeertaal PHP, een server-side programmeertaal om dynamische inhoud mee te genereren. Veel Content Management Systemen vereisen PHP om te kunnen functioneren. Om te zien welke versie en modules geactiveerd zijn op uw shared-server, surft u naar http://[SERVERNAAM].protagonist.nl/phpinfo.php, waarbij de servernaam te vinden is in de URL van het Plesk-paneel.
Uw databases worden beheerd via MySQL, een Database Management Systeem dat door vele systemen wordt ondersteund. Afhankelijk van het verkozen hosting-pakket kunt u twee of meerdere databases aanmaken. U kunt een database bouwen of beheren door in het Plesk-paneel de betreffende database te selecteren via de knop Databases, en daarna op Webadmin te klikken.
> Lees meer over databases
Met een Subdomein kunt u een apart onderdeel van uw website beschikbaar maken via het adres subdomein.uwdomein.nl, waarbij www wordt vervangen door de naam van het subdomein. Het is perfect voor het ontwikkelen van een nieuwe website, het afschermen van bestanden, of het beter beschikbaar maken van delen van uw website. Het aantal subdomeinen dat u via het Plesk-paneel kunt aanmaken is afhankelijk van het webhosting-pakket dat u aangeschaft heeft.
> Lees meer over domeinnamen
> Lees meer over subdomeinen
> Een (sub-)domein herschrijven naar het actieve domein
Op al onze shared-servers is een beveiligingsmodule genaamd ModSecurity actief, welke voorkomt dat uw data en die van anderen kwetsbaar is voor ongeoorloofde toegang. Wanneer deze module uw script blokkeert, krijgt u een foutmelding te zien bij het opvragen van de pagina. Het is mogelijk dat uw website of script wordt geblokkeerd door de module, terwijl het een legitieme en benodigde actie van het systeem is. Daarvoor kunnen wij een dergelijke handeling whitelisten, zodat uw website of script kan functioneren zoals bedoeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met onze support-afdeling, zij staan u graag hierover te woord.
Webtoepassingen
Bij Protagonist nemen wij graag een hoop technische lasten voor u uit handen, zodat u zich meer tijd over houdt voor het ontwerpen van uw website. Zo hebben wij ook een verzameling van Webtoepassingen die u eenvoudig via het Plesk-paneel kunt installeren. Voor deze toepassingen bieden wij volledige technische ondersteuning, zodat u zeker bent van een oplossing wanneer er iets niet correct functioneert. Wij benoemen graag een aantal systemen.
Joomla is één van de meest voorkomende Content Management Systemen en kan voor vrijwel ieder doel gebruikt worden, zowel persoonlijk als zakelijk. Dankzij de grote user-community die achter Joomla schuilt zijn er een hoop extensies en templates beschikbaar, zodat u op eenvoudige wijze bijvoorbeeld een gastenboek, fotoalbum of contactformulier kunt toevoegen. Wanneer u Joomla gaat gebruiken, vraag onze support-afdeling dan om de functie suPHP voor u te activeren.
> Lees meer over Joomla
WordPress kunt u niet alleen gebruiken om uw weblog (Blog) bij te houden, maar ook om statische pagina’s eenvoudig en snel mee op te zetten. Binnen korte tijd kunt u het systeem installeren, configureren en inrichten, zodat uw website zo snel mogelijk in de lucht kan. Er zijn een hoop thema’s en plugins gratis verkrijgbaar, waarmee u extra functionaliteit aan het systeem kunt toevoegen. Wanneer u WordPress gaat gebruiken, vraag onze support-afdeling dan om de functie suPHP voor u te activeren.
> Lees meer over WordPress
Magento is van origine een duur en professioneel systeem om een webwinkel mee in te richten, maar gelukkig is er ook een gratis Community-editie die ongetwijfeld voldoet aan uw vereisten. Het systeem neemt al uw zorgen uit handen, van bestelling tot facturatie en van pre-sales tot after-sales. Wegens de grote gemeenschap die op Magento vertrouwt, zijn er een hoop betrouwbare extensies beschikbaar, bijvoorbeeld om betalingen via iDEAL, PayPal of creditcard te accepteren. Wanneer u Magento gaat gebruiken, vraag onze support-afdeling dan om de functie suPHP voor u te activeren.
> Lees meer over Magento
Gallery van Menalto kunt u gebruiken om een fotoalbum mee aan te maken. De eenvoudige opzet maakt het voor iedereen mogelijk om een online fotoalbum te beheren. Met de desktop-software kunt u snel foto’s uploaden naar uw website. Tevens kunt u een watermerk in de foto’s laten drukken, handig als u auteursrecht wilt toepassen op uw eigen foto’s. Wanneer u Gallery gaat gebruiken, vraag onze support-afdeling dan om de functie suPHP voor u te activeren.
> Lees meer over Gallery
SugarCRM gebruikt u voor uw klantrelatiebeheer, en stelt u in staat om het maximale te halen uit uw pre-sales, leads, marketing en after-sales. Het is in veel van uw afdelingen direct toe te passen, bijvoorbeeld in de verkoop-, marketing-, support- en backoffice-afdelingen. Wanneer u SugarCRM gaat gebruiken, vraag onze support-afdeling dan om de functie suPHP voor u te activeren.
> Lees meer over SugarCRM
phpBB is misschien wel het meest populaire platform voor discussiefora. Geef uw klanten en relaties een medium om met uw onderneming en elkaar te communiceren. Daarnaast kan het forum worden gebruikt om oplossingen voor veelgestelde vragen te indexeren, zodat u minder belasting op uw helpdesk krijgt.
> Lees meer over phpBB
Applicaties
Een efficiënte bedrijfsvoering is van cruciaal belang voor uw onderneming, en Hosted Exchange sluit daar perfect bij aan. Het stelt u in staat om uw mailbox en gerelateerde items overal en altijd in te kunnen zien, ongeacht of u achter een pc, smartphone of tablet zit. U synchroniseert e-mails, agenda’s, contactpersonen en taken automatisch, en uw data is altijd veilig opgeslagen in ons datacenter. Hierdoor heeft u nooit meer te maken met dataverlies bij het vastlopen van een harde schijf, of het overplaatsen van archieven bij het aanschaffen van een nieuwe computer.
> Lees meer over Hosted Exchange
> Meer over Hosted Exchange op onze website
Papier bijvullen, toner vervangen of minutenlang inbellen, Fax over IP (FoIP) is de perfecte oplossing! Nooit meer onderhoud voor dure faxapparaten, maar voortaan faxen vanuit uw mailbox. Zowel inkomende als uitgaande faxberichten worden beheerd vanuit uw mailbox, terwijl u nog steeds bereikbaar blijft op uw bestaande faxnummer. U kunt meerdere werknemers toegang geven tot het verzenden van berichten, zodat de doorloopsnelheid hoger is, en er geen wachtrijen ontstaan.
> Lees meer over Fax over IP
> Meer over FoIP op onze website
Data behoort tegenwoordig tot de meest waardevolle eigendommen van uw onderneming, en zonder Online Backup loopt u kans alles in één keer kwijt te raken. Door uw data te synchroniseren met de beveiligde omgeving in ons datacenter bent u zeker van het behoud van uw data, ongeacht wat er gebeurd met uw apparatuur.
> Lees meer over Online Backup
> Meer over Online Backup op onze website