“Beetje te veel van het goede vind ik… Sommigen zullen inderdaad wel interessant kunnen zijn zoals bijvoorbeeld ‘.auto’ voor de handelaars…”
“De enige nuttige die er bij komen, zijn ‘.shop’, ‘.hotels’ en ‘.app’. De rest zie ik totaal het nut niet van in en zal denk ik ook niet gebruikt worden.”
“Ik vind sommige wel erg interessant maar die zijn helaas binnen 3 dagen geregistreerd, ik ga zeker 1 goede registreren en daar bij wijze van spreken mijn wekker voor zetten zodat die niet voor mijn neus weggekaapt wordt.”
Dit zijn slechts enkele van de talloze reacties op internet naar aanleiding van de online gTLD (general top level domainname) revolutie die op dit moment plaats vind. Zo zijn de bekendste domeinnamen op dit moment voornamelijk .nl, .com, .be, .eu en .org . Sinds dit jaar zijn er naast de bestaande extensies nog eens 1400 bijgekomen en dit zal zeker gaan zorgen voor heel wat opschudding, maar dit is vooral een kans voor vele bedrijven om hun identiteit nog meer te onderstrepen. Stelt u zich eens voor dat iedere branche een eigen specifieke extensie heeft, zo kunnen clubs zichzelf voortaan voorzien van een .club extentie. Of stelt u zich eens voor dat u zich als software ontwikkelaar kunt scheiden als koren van het kaf met een .app extensie als App ontwikkelaar. Dit is natuurlijk slecht een van de talloze mogelijkheden die de gTLD’s met zich mee brengen.
Appeltje voor de dorst
De nieuwe gTLD domeinen die stap voor stap registreerbaar worden voor iedereen (“landrush” en “general availability” fase) zijn in principe een goudmijn. Veel van de premium domeinnamen zijn vrij om geregistreerd te worden voor een prikkie van wat ze waard zijn.
Google heeft recentelijk aangegeven om de domeinnamen te waarderen zoals alle andere gTLD domeinen, dus .info, .net, .org, en .biz dus de potentiële waarde moet nog maar gaan blijken na registratie van de domeinnamen.
Het vrijgeven van de nieuwe gTLD’s kan ook gezien worden als een nieuwe start zoals in de begindagen van het internet. Zo is er al iemand aan de haal gegaan met whatsapp.guru en heeft daar $10.000 voor mogen vragen. Wat in ieder geval zeker is, is dat je er een leuk appeltje voor de dorst aan kunt overhouden.
Waarde van domeinnamen
De waarde van de domeinnamen hangen samen met verschillende factoren, namelijk:
– Het aantal zoekopdrachten voor het zoekwoord dat gerelateerd is aan de domeinnaam.
– De verwachten kosten die gemaakt worden per klik voor online advertenties (adwords bijvoorbeeld).
– En het is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk om te weten hoeveel mensen de domeinnaam hebben geregistreerd.
U kunt kijken op unitedDomains.com hoeveel mensen zich hebben voor geregistreerd om te kunnen peilen hoe populair de naam is. Zo is het handig om te kijken naar geregistreerde .com domeinen dat het gTLD zoekwoord aan het eind van de domeinnaam bevatten. Bijvoorbeeld angelospizza.com vergeleken met angelos.pizza.
Verder is de prijs gebaseerd op de alghele markt tred en de gemiddelde prijs die betaald wordt voor een domeinnaam. Op dit moment zijn de domein extensies .app en .webb veruit de populairste in de voorregistratie (bron: targetvision.nl). De general availibility fase van deze extensies vind plaats in oktober 2015. Het is zeker aan te raden om je favoriete domein in de pre-registratie fase proberen vast te leggen.
Wat zijn de voordelen van een nieuwe gTLD?
– Het is als merknaamhouder belangrijk om uw merk te beschermen, u wilt immers niet dat iemand anders er vandoor gaat met uw naam.
– U versterkt hiermee ook zoals eerder aangegeven uw brand name, stel dat je een nh.hotel in je bezit hebt.
– Veel premium domeinnamen zijn nog beschikbaar waardoor kansen op succes groter zijn.
– De domeinnamen die beschikbaar zijn kunnen nu ook tegen een schijntje van de marktwaarde verkregen worden, later kunnen deze altijd nog tegen een hoger bedrag verkocht worden.
Het is nu tijd voor u om aan de slag te gaan en uw domeinnaam(en) vast te leggen. Want hoe langer u wacht hoe groter de kans is dat uw domeinnaam door iemand anders is geclaimd. Indien u hulp nodig heeft bij het kiezen van de juiste domeinnaam of als u vragen heeft kunt u mailen naar support@protagonist.nl of bellen naar 088 333 4444.