Stel: u heeft dankzij Protagonist BV een eigen, volledig uitgeruste webshop en wilt er natuurlijk mee aan de slag. Wat moet u zeker in het achterhoofd houden wanneer u die ook rendabel wil maken?
Een mooi ontwikkelde en uitziende webshop is één ding, maar hij moet natuurlijk geld opleveren. En dan is een mooie webpagina natuurlijk een troef, maar u kunt nog zo veel meer doen om het maximum uit uw online winkelomgeving te halen. Protagonist, gespecialiseerd in webhosting én webshops, kan u daarbij alvast enkele tips geven.
1. Blijf uw webshop optimaliseren
Mooie webshop opgezet? Vooral niet achteroverleunen dan. Blijf optimaliseren en de aandacht naar de online winkel toetrekken. Dat kan door ervoor te zorgen dat de webshop optimaal gevonden wordt via zoekmachines, bijvoorbeeld via linkbuilding. Maar omdat dat best een tijdrovende klus is, zijn er gelukkig snellere maar niet minder efficiënte manieren. Promoot uw producten bijvoorbeeld via ads van sociale media, die het toelaten om heel gericht te adverteren. Bovendien zijn ze vrij goedkoop én ziet u meteen of ze effect hebben.
Vermeld ook zeker de productnaam in de titel op productpagina’s en daarna de naam van de webshop. Verwerk dit ook in de meta-beschrijving. Geef ten slotte een uitgebreide uitleg, waarin de naam van het product enkele keren terugkomt en toon gerelateerde producten.
2. Lanceer regelmatig acties en wedstrijden
Een andere manier om bezoekers naar uw webshop te krijgen, is via acties en wedstrijden. Ook die kan u via sociale media verspreiden. Zorg ervoor dat ze leuk en interessant zijn – ga voor een ‘wow’-effect – zodat er een buzz ontstaat in de online community. Zo creëert u naamsbekendheid én traffic op de webshop.
3. Toon expertise in een blog en op fora
“Een blog op een webshop, hoe levert dat me meer sales op?” horen we u denken. Nou, een blog is alvast de plek bij uitstek om expertise te tonen. Koppel uw producten bijvoorbeeld aan evenementen waar ze gebruikt worden. Verkoopt u sportschoenen? Blog dan over de plaatselijke marathon die eraan zit te komen en wat de beste schoenen zijn voor een looptocht van ettelijke kilometers zonder zere voeten.
Meng je verder in discussies op fora en andere groepen. Verwerk daar ook de URL naar uw webshop in, zodat geïnteresseerden makkelijk de weg vinden.
4. Trek andere bloggers aan
Zoek bloggers in uw vakgebied die een ruim aantal volgers hebben. Zorg ervoor dat ze over uw product gaan schrijven, desnoods met een gratis sample. De blogger moet er baat bij hebben dat hij over uw webshop of producten schrijft. Creëer met andere woorden een win-winsituatie.
5. Beelden, beelden, beelden
Niets werkt beter dan video’s over hoe een product gebruikt kan worden of hoe het gemaakt wordt. U hoeft er geen Oscars mee te winnen, want zelfs het meest eenvoudige how to-filmpje kan potentiële kopers al overtuigen. Dat betekent natuurlijk niet dat de video’s er amateuristisch mogen uitzien. Zorg wel voor enige mate van professionaliteit.
6. Sociale media als melkkoe
Het is al gebleken uit de vorige tips, maar het kan niet genoeg benadrukt worden hoe belangrijk sociale media zijn voor een goed draaiende webshop. Maak een account op alle kanalen – Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Linkedin, Google+ – en probeer het bereik er zo groot mogelijk te maken. Pas wanneer een kanaal groot genoeg is, steekt u meer tijd in updates en reclame.
7. Krijg (en houd) tevreden klanten aan de praat
Niets is zo leuk als een tevreden klant, behalve een tevreden klant die dat ook publiekelijk deelt op uw webshop en op reviewwebsites. Moedig uw klanten aan om dat te doen door een eenvoudig formulier op de productpagina’s.
Mond-aan-mondreclame kan u ook belonen. Verwijst een klant iemand door, dan krijgt hij bijvoorbeeld een gratis cadeau.