Wat doen bezoekers op jouw website, waar komen ze vandaan en wat interesseert hen? Daar kan je allemaal achterkomen dankzij de statistieken van Google Analytics. Enkele tips.
1. Sluit intern verkeer uit
De eigenaar van een website is meestal één van de meest actieve bezoekers. Om dat interne verkeer niet op te nemen in de statistieken, is het handig om die bezoekjes uit te sluiten. Dit kan je doen via een IP-filter. Dat kan gemakkelijk via de instellingen van Google Analytics.
2. Bekijk de bounce-rate
De bounce-rate berekent het percentage sessies waarbij slechts één pagina wordt geladen, dus waarbij de bezoeker jouw website verlaat op de instappagina en niet verder browst. Dat kan allerlei redenen hebben, zoals een te moeilijke navigatie of te weinig gebruiksvriendelijkheid. In Google Analytics kan je er makkelijk achterkomen wat de uitstappagina’s zijn, dus waar bezoekers het vaakst de website verlaten. Op basis van die informatie kan je de pagina’s optimaliseren en ervoor zorgen dat de bezoekers graag en langer op je website blijven.
3. Implementeer segmenten
Een segment is gefilterde informatie uit Google Analytics. Door meerdere segmenten te gebruiken en die te vergelijken, krijg je inzicht in hoe bezoekers zich gedragen en weet je hoe je de website kan optimaliseren. Bijvoorbeeld:
– terugkerende bezoekers vergelijken met nieuwe
– mobiele bezoekers met dekstopgebruikers vergelijken
– vergelijk directe websitebezoekers met die vanuit sociale media en/of advertenties
4. UTM-tags
Wanneer je gebruik maakt van nieuwsbrieven of andere online advertentiemedia? Dan kan je UTM-tags toevoegen aan een link. Op die manier kan Google Analytics die automatisch uitlezen en kan je zien hoeveel verkeer er van een bepaalde locatie komt. De tags kan je aanmaken via de Google URL-maker.
5. Pieken en dalen verklaren met annotaties
Dankzij annotaties kan je belangrijke gebeurtenissen vastleggen en pieken en dalen verklaren. Als je merkt dat je op een bepaalde dag opvallend veel bezoekers hebt, kan je bijhouden wat er die dag net gebeurd was: een bepaald artikel, nieuwe lay-out, … Een annotatie kan je meteen onder de tijdlijngrafiek van je website toevoegen.