SEO bij websites is ondertussen ingeburgerd, maar bij webshops wordt het nog al eens vergeten. Bovendien is het vaak ook moeilijker. Maar met deze tips geraakt u al een heel eind verder.
SEO bij webshops is niet altijd een eenvoudige opdracht. Aangezien ze minder unieke inhoud bevatten, is het minder evident om ze te optimaliseren voor SEO dan bij gewone websites. Toch bevatten ze informatie die je volop kan inzetten om zo goed mogelijk te scoren in zoekmachines.
1. Maak gebruik van reviews
Je kan unieke content aan jouw webshop toevoegen met ‘user generated content’ of: reviews van klanten. Die zijn een gemakkelijke manier om hoger te komen in zoekmachines. Om de klanten extra aan te zetten om de moeite te doen, kan je bijvoorbeeld korting aanbieden op een volgende bestelling als ze een recensie schrijven. Dat zijn twee vliegen in één klap: je behoudt de klant én genereert content.
2. Unieke omschrijvingen
Maak het jezelf niet te gemakkelijk door productbeschrijvingen van leveranciers zomaar over te nemen. Doe even de moeite om die te herschrijven en zo je inhoud uniek te maken.
3. Eenvoudige url’s
De url’s van producten en categorieën hou je best zo eenvoudig mogelijk. Vul ze dus niet aan met nutteloze tags, id’s en andere variabele. Laat je CMS dat ook niet doen. Concentreer je vooral op trefwoorden.
4. Interne links
Aan je productomschrijvingen kan je links toevoegen. Intern linken is een slimme manier om je pagina’s beter te doen opvallen bij Google. Link met gerichte trefwoorden naar gelijkaardige producten. Bovendien hecht Google waarde aan ‘ankerteksten’: het gedeelte van een zin dat de link bevat. Wanneer je vaak intern linkt, ben je beter vindbaar op de gelinkte woorden.
5. Optimaliseer je foto’s
Voeg aan foto’s unieke alt-teksten toe, inclusief product- en merknamen. Noem een foto dus niet foto.jpg, maar bijvoorbeeld iphone-6s.jpg. Daardoor creëer je context en omdat mensen vaak zoeken via Google Images verhoogt dat de kans dat ze bij jou terechtkomen.
6. Gebruik tags
Door producten te taggen (labelen) kunnen bezoekers producten vinden door op een tag te klikken. Dat zorgt voor de gebruiker én Google altijd voor een gerelateerde interne link. Taggen is overigens ook handig voor uitgebreide zoekfuncties zoals type, prijsklasse en fabrikant.
7. Korte weg
Zorg ervoor dat alle producten op minder dan drie klikken van de homepage verwijderd zijn. Websites geven een interne pagerank door en de homepage presteert altijd het beste in Google. Hou je producten dus zo dicht mogelijk bij de bron, zo profiteren ze van de populariteit van de homepage.
8. Mini-sites
Google houdt ervan om specifieke kleine sites hoger te waarderen dan overkoepelende grote sites. Bij een online fietsenzaak kan je bijvoorbeeld mini-sites maken voor kinderfietsen of racefietsen. Wanneer je de websites dan ook nog bij verschillende providers met verschillende ip-nummers maakt, dan weet Google niet dat ze bij elkaar horen. Zo kan je onderling linkbuilden.
9. Ankerteksten
Doe meer met buttons dan ‘Bekijk het product’ of ‘Lees verder’. Verrijk de ankerteksten naar productpagina’s, anders krijgen zoekmachines geen of onvoldoende waardevolle informatie.
10. Landingspagina’s
Als je op je website merkproducten verkoopt, zorg dan voor een specifieke geoptimaliseerde landingspagina voor elk merk. Dat is handig voor de klanten en heeft een goede impact op je ranking en vindbaarheid in zoekmachines.