Een webshop zonder bezoekers, dat is uiteraard niet de bedoeling. Om te verkopen, heb je bezoekers nodig. En één van de manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen is via zoekmachines zoals Google. Want als we iets willen op zoeken, wat gebruiken we dan? Juist, onze eerste reactie is om Google te raadplegen.

De bezoekers die via Google komen, worden ook wel organische bezoekers genoemd. Om meer van deze bezoekers te krijgen, moet je de webshop optimaliseren op het gebied van SEO. Dit staat voor Search Engine Optimization, oftewel het optimaliseren voor zoekmachines.  De SEO-principes gelden voor iedere type website. Of je nu een blog hebt, een portfolio, een lokaal bedrijf, een kleine webshop of juist een grote. SEO geldt voor iedereen.

Toch zijn er voor webshops weer elementen die belangrijker zijn dan bij een bedrijf dat vooral lokaal gevonden wilt worden. En je krijgt te maken met verschillende e-commerce software die allen weer net even wat anders werken. In dit artikel vertellen we graag meer over SEO, specifiek gericht op webshops die Magento 2 draaien.

1. Maak gebruik van https://

Een beveiligde website, dat is zeker een must. Al helemaal als je een webshop bent. Je moet nu eenmaal privé gegevens verzamelen van bezoekers zoals naam, adres, woonplaats en betaalgegevens. Wanneer je persoonlijke gegevens gaat verwerken, is het verplicht om dit over een beveiligde verbinding te doen. Op het gebied van SEO is het ook beter voor de ranking. Wanneer jouw webshop niet via een beveiligde verbinding te bereiken, dan kan dit nadelig uitpakken in de zoekresultaten. Zeker wanneer je concurrenten het wel hebben, dan eindigen ze hoger dan je webshop. Het hebben van https is één van de ranking factoren waar onze zoekmachine Google naar kijkt.

Een SSL certificaat biedt de bezoekers van jouw website maximale veiligheid en voorkomt dat privacygevoelige informatie van bijvoorbeeld een bestelling terecht komt bij derden. Wanneer je een SSL-certificaat aanschaft, dan verloopt jouw website oer een beveiligde https-verbinding. Zorg ervoor dat alle interne URL’s, afbeeldingen en andere elementen ook over een beveiligde verbinding lopen. In Magento kun je in de backend instellen of je ‘base-url’ over http of over https verloopt. Bekijk even waar het nu is opgesteld, ga naar Stores -> Configuration -> General -> Web.

2. De snelheid van je website is belangrijk

Naast een beveiligde verbinding, is snelheid ook een belangrijke ranking factor van Google. Bezoekers vinden een trage website helemaal niets en gaan liever naar een snelle website. Hierbij spelen mobiele apparaten ook een rol. Deze worden nu meer gebruikt om website te bezoeken dan ‘gewone’ computers. Daarbij vindt Google het ook belangrijk; tegenwoordig maakt de zoekmachine geen onderscheid meer tussen apparaten. De posities zijn afhankelijk van de mobiele versie je website. Presteert je website slecht op mobiel? Dan heeft dat dus gevolgen voor alle posities!

Het is goed om een nulmeting te doen voordat je start. Websites om de snelheid van je website te meten zijn bijvoorbeeld WebPageTest en Pingdom. Wanneer je een nulmeting hebt gedaan, kun je aan de slag. Je ziet wat verbeterd kan worden, bijvoorbeeld afbeeldingen. Deze kunnen op verschillende manieren verkleind worden, zoals verkleinen, comprimeren of het formaat van de afbeelding af te stemmen op het apparaat. Mobiele websites hebben kleinere afbeeldingen nodig dan websites op een groter scherm. Optimalisatie van CSS & JavaScript-bestanden, kan ook ervoor zorgen dat je website sneller wordt.

3. Vul je meta-description en page titles aan

Als een potentiele bezoeker jouw webshop in de zoekresultaten tegenkomt, dan wil je wel dat ze voor jou gaan. En niet naar een concurrent. Dat kan met een meta-description en titletag. De meta-description is een korte samenvatting van de inhoud van de betreffende pagina en wordt in HTML gezet door middel van de tag. Je schrijft een pakkende tekst van ongeveer 150 tekens aan, zodat je meta-description op elke device volledig zichtbaar is.

De titletag bepaalt de titel van je pagina zoals deze wordt weergegeven op de resultatenpagina van zoekmachines. Een zoekmachine weet door de paginatitel wat het onderwerp van de betreffende pagina is en koppelt hieraan de juiste zoektermen. Het is van groot belang dat deze titel goed aansluit bij de inhoud van de pagina. Idealiter wil je in de titel tag je belangrijkste zoekwoord hebben staan, daarna een USP en eventueel je bedrijfsnaam.

Voor iedere pagina kun je in Magento handmatig de titeltag en meta-description aanpassen. Dit is uiteraard fijn als je weinig pagina’s hebt. Maar verkoop je meer dan honderden of duizenden artikelen? Dat is wat minder. Gelukkig heeft Magento 2 een nieuwe functie die automatisch metatags op productpagina’s aanmaakt: de product fields auto-generator. Het vullen van deze data gaat op globaal niveau; je hoeft het dus maar één keer goed in te stellen en het is zichtbaar op alle productpagina’s. Geef de benodigde informatie op in de catalog en Magento 2 maakt hier automatisch metatags van. De vindbaarheid van je webshop en van je individuele productpagina’s verbetert hierdoor sterk. En het scheelt gelukkig veel tijd!

Ga in Magento 2 naar Stores -> Configuration -> Catalog -> Catalog. Hier kun je de volgende velden met attributen vullen: SKU, Meta Title, Meta Keywords, Meta Description.

4. Zoekmachinevriendelijke URL’s

De URL is het enige wat de pagina volledig onderscheid van andere pagina’s op het web. Het is dan ook éé van de belangrijkste ranking factoren voor SEO. Een SEO-vriendelijke URL voldoet aan een maximum van 65 karakters, altijd leesbaar (geen url?q=categorie), is zo kort mogelijk, in kleine letters, zo relevant mogelijk ten opzichte van de content op je pagina en de spaties worden weergeven door “-“ tekens.

Magento voegt standaard de extensie .html toe aan alle URL’s. Het is raadzaam om de .html extensie te verwijderen om later mogelijke problemen te voorkomen wanneer je overschakelt naar een ander eCommerce platform.

Om de .html extensie uit de URL’s te verwijderen, log je in op je Magento backend. Je gaat naar Stores -> Configuration -> Catalog -> Catalog -> Search Engine Optimization.

5. Interne links

Interne links helpen je bij de vindbaarheid van je website. Je brengt eigenlijk verbanden aan tussen alle verschillende pagina’s die er zijn. In feite creëer je een spinnenweb binnen je website. Google vindt dit hee fijn en snapt dan ook hoe de structuur van je webshop in elkaar zit. Een ander belangrijk voordeel is dat het gebruiksvriendelijk is. Bezoekers kunnen makkelijk van de ene naar de andere pagina op je website navigeren.

Het intern linken van belangrijke categorieën kan een enorme boost aan je vindbaarheid geven. Bekijk eens de interne linkstructuur van Bol.com, zij pakken het slim aan. Een ander voorbeeld is Wikipedia. Klik je op een willekeurig artikel. Dan zul je zien dat je altijd door kunt klikken naar een ander artikel via de linkjes die in het artikel staan. Zorg ervoor dat bezoekers van de ene pagina naar de ander kunnen navigeren via links. Dit verhoogt je SEO en je gebruiksvriendelijkheid van je website.

Online beter vindbaar

Deze vijf tips gaan je helpen om online beter vindbaar te worden in Google. Het is jammer genoeg nooit een garantie dat het gaat lukken. Dit is namelijk van zoveel meer factoren afhankelijk. De hoofdlijnen van het Google algoritme is bekend, maar het bestaat uit honderden elementen en veel daarvan kent Google alleen.

Ben je van plan om een webshop op te zetten of je bent net gestart? Dan is het van belang om vooraf goed na te denken over de essentiële elementen. Hoe ga je de webshop inrichten? Wat voor type hosting neem je? Content, wat ga je allemaal schrijven? Webdesign?

We hebben je al een paar tips gegeven. Maar er komt zoveel meer bij kijken. Protagonist kan hierbij helpen! Bel 088 333 4444 of stuur een e-mail naar support@protagonist.nl.