Jouw domeinnaam is zoveel meer dan een url. Het kan de branding van je merk verdubbelen. Voor klanten is je domeinnaam het eerste contactmoment met jouw merk. Daarnaast zorgt het webadres ervoor dat klanten een beeld krijgen van wat ze van jouw bedrijf kunnen verwachten.

Verover het internet met een goede domeinnaam. Het bedenken en registreren van een domeinnaam is de basis voor een langdurig en succesvol merk. Onderscheid je van de concurrentie door een online identiteit op te bouwen. Overweeg daarom om een slimme domeinnaam te kiezen die kort, betekenisvol en makkelijk te onthouden is. Het is ook een goed idee om nieuwe domeinextensies te nemen. Ze werken goed als alternatief voor de gebruikelijke domeinen zoals .nl en .com. De domeinextensies .store, .tech, .site, .space, .website, .online en .press laten goed zien waar je mee bezig bent. Deze domeinextensies kun je op verschillende manieren gebruiken om een geloofwaardig merk op te bouwen. Dit artikel belicht de 5 redenen waarom een nieuwe domeinextensie waarde en geloofwaardigheid toevoegt aan jouw merk.

1. Nieuwe domeinextensies zijn gericht op de toekomst

De manier waarop mensen zoeken op het web verandert. Dit komt door Voice Search. Siri, Alexa en andere spraakassistenten zullen de virtuele wereld snel overnemen. Daarom is het van belang om een een domeinnaam te hebben die:

  • kort is;
  • eenvoudig is;
  • gemakkelijk uit te spreken is;
  • simpel te begrijpen is;
  • eenvoudig te spellen is.

Het kan zo zijn dat je al nieuwe domeinextensies zoals .online hebt gezien. Maar op dit moment staan nieuwe domeinextensies nog in de kinderschoenen. Wat eigenlijk wel zo fijn is. Het is mogelijk om een domeinnaam te bedenken die alle bovenstaande punten bevat. Er is veel beschikbaar qua namen en dit betekent dat je een goede domeinnaam kunt kiezen die uit 1 of 2 woorden bestaat, eenvoudig is en waarde toevoegt aan jouw online merk.

Een voorbeeld hiervan is het gebruik van een nieuwe domeinextensie .store. Mocht je een webshop in kantoorartikelen willen starten, kun je www.office.store registeren. Het webadres is makkelijk en vrij herkenbaar.

3. Nieuwe domeinextensies werken goed voor de branding van je merk

Een verkorte url wordt ook wel een ‘branded link’ genoemd. De branded link is een url die gebouwd is rondom een merknaam of een gerelateerde term. Het helpt je bedrijf te associëren met links, inhoud en informatie die je online deelt.

Je kunt ook branded links gebruiken

Een korte link zoals bit.ly of pep.si ben je vast weleens op social media tegengekomen. Jammer genoeg zien de meeste kleine bedrijven niet in dat zij het branded links kunnen gebruiken. Ze denken dat het iets voor grote bedrijven zijn met een groot budget. Niets is minder waar, want iedereen kan branded links gebruiken om online content te delen.

Branding van je merk

Branded links werken goed voor de branding van je merk. Toegegeven, de meeste links van bit.ly of buff.ly komen over als gecodeerde teksten die niet echt iets betekenen. Maar wat als je een relevante domeinextensie hebt? Dan kun je een korte link gebruiken die niet alleen geloofwaardigheid opbouwt, maar ook helpt om meer betrokkenheid en merkherinnering te creëren.

4. Nieuwe domeinextensies doen het geweldig als redirect

Oké, dus je wilt een bepaald product promoten of je websiteverkeer naar specifieke interne pagina’s sturen. Dan is het verstandig om een eenvoudige en relevante url te hebben. De url’s van de meeste interne pagina’s zijn onnodig lang, onhandig en betekenisloos. Een voorbeeld hiervan is deze ‘deep link’ van Bol.com:

https://www.bol.com/nl/p/canon-pixma-mg3650s-all-in-one-printer-zwart/9200000046857068/?bltgh=kjp9DlV8ZLSoB9k073JNnQ.1_39.40.ProductTitle

Van ingewikkeld naar een geweldige redirect

Zoals je kunt zien is het bovenstaande heel lang en voor het delen is het geen goede link. Via een contextrijke domeinnaam die kort en eenvoudig te onthouden is, dat is een goede manier om het verkeer naar deze url te te leiden. Stel, de (fictieve) geschenkenwinkel Bella Mezzo Store wil cadeaukaarten promoten in een offline uiting. De daadwerkelijk link is: https://bellamezzostore.com/gift-cards/e-gift-card.

In plaats daarvan kan Bella Mezzo voor een domeinredirect kiezen, zoals www.bellamezzo.store/giftcard. Dit is makkelijk te onthouden, klanten kunnen het uitspreken en het zet offline traffic om in online bezoek dat direct naar de juiste pagina gaat.

Twee voorbeelden van slimme directs

  • alexa.online
  • affordable.camera

Het gebruiken van slimme redirects doet je branding van je merk goed. Kies de meest relevante domeinnaam op basis van de positionering die je wilt opbouwen voor je merk. Bijvoorbeeld:

  • .tech voor technologie
  • .store voor retail of e-commerce
  • .cafe voor eet- en drinkgelegenheden
  • .blog voor persoonlijke blogs
  • .site voor je website, bouwplaats, etc.

5. Nieuwe domeinextensies bieden relevante backlinks

SEO, onwijs belangrijk om jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te laten verschijnen. Een van de belangrijkste aspecten van SEO is het verkrijgen van kwalitatieve en relevante backlinks. Maar de ankertekst speelt ook een belangrijke rol.

“Ankertekst of linktekst is een tekst op een webpagina die linkt naar een andere webpagina en dus klikbaar is. Met ankertekst link je naar een andere pagina op je eigen website of naar externe webpagina’s.”

Als de woorden van de ankertekst overeenkomen met de woorden in de url van de hyperlink, komt dit de geloofwaardigheid ten goede. Het geeft namelijk een positief signaal aan Google over de geloofwaardigheid van de link.

Dankzij de ankertekst weet de zoekmachine dat de inhoud en de link relevant zijn om jouw SEO te versterken. Bijvoorbeeld:

Zoals je kunt zien heeft Omoda onder zijn productpagina’s SEO-tekst toegevoegd met gerichte interne links. En dit zorgt weer voor een hogere positie in de zoekresultaten.

Wat we kunnen concluderen over nieuwe domeinextensies

Nieuwe domeinextensies zijn nog niet heel bekend en dit geeft jou volop kansen. Creëer een solide merk door een makkelijke, herkenbare en domeinnaam te gebruiken. Profiteer van het feit dat er genoeg nieuwe domeinextensies beschikbaar zijn. Zo hoef je niet in te leveren op je naamkeuze. En bij Protagonist geniet je van scherp geprijsde domeinen en hostingpakketten. Heerlijk toch?