Internetproblemen. Iets wat je niet wilt hebben of er zelfs aan moet denken, zeker tijdens Black Friday. We raken ervan gefrustreerd, kunnen niet efficiënt werken en daarom ook minder klanten helpen. Nee, een trage internetverbinding is not done. Gelukkig kun je je medewerkers en klagende klanten helpen. En ja, dit kun je allemaal zelf uitvoeren!

1. Je snelheid meten

Meet je snelheid met een zogenoemde speedtest. Er zijn verschillende sites die een speedtest kunnen uitvoeren. Houd hier wel rekening met de volgende twee punten:

– Zorg ervoor dat je verbonden bent met een netwerkkabel in plaats van een Wi-Fi verbinding. Het is namelijk zo dat je dat je met Wi-Fi een lagere snelheid meet. Dit komt omdat er externe apparaten zijn die de snelheid kunnen vertragen. En dat is uiteraard niet de bedoeling.

– Top, als het goed is ben je verbonden met een netwerkkabel. Maar let op! Zorg ervoor dat je geen apparaten van hebt staan die ook met het netwerk verbonden zijn. Alleen dan kom je tot een zo realistisch mogelijke snelheid.

2. Je modem/router vernieuwen

Heb je een hoge snelheid? Helemaal prima. Zo niet, denk er dan over na om je modem te vernieuwen. Dit kan al veel snelheid schelen. De technologische ontwikkelingen voor deze apparatuur volgen heel snel achter elkaar. En dan heb je na een aantal jaren een sterk verouderd modem. Eigenlijk is het na ongeveer 6 jaar noodzakelijk om je modem te gaan vervangen.

Natuurlijk is het ook de mogelijkheid om je modem uit/aan te zetten. Haal je modem voor tenminste 5 seconden van de stroom af en zet het daarna weer aan. Zo wordt je modem gereset en kan het zo zijn dat je internet weer wat sneller is.

3. Kort je telefoonkabels in

Lange of oude telefoonkabels kun je het beste vervangen. Het kan namelijk voor vertraging zorgen en dat is uiteraard niet de bedoeling. Je kunt de kabels zelf inkorten met een kniptang. Hoe korter de kabel is, hoe sterker het signaal normaal gesproken is. Eerst moet je meten hoeveel internet-, UTP- of LAN-kabel nodig hebt. Knip het vervolgens op maat met een kniptang. Dan kun je aan beide kanten van de kabel voorzichtig 3 cm van de buitenmantel verwijderen. De volgende stap is om de in elkaar gedraaide aders te ontvlechten. Leg deze als volgt naast elkaar (van links naar rechts):

  1. Oranje/Wit
  2. Oranje
  3. Groen/Wit
  4. Blauw
  5. Blauw/Wit
  6. Groen
  7. Bruin/Wit
  8. Bruin

Knip met de kniptang de aders allemaal op dezelfde lengte af en behoud een stuk van ongeveer 1 cm. Dan kun je de aders helemaal tot het uiteinde in de connecter duwen.

Let op! Dit is slechts een korte beschrijving hoe je het moet doen. We raden je dan ook aan om naar andere websites te gaan voor de volledige beschrijving van de stappen.

4. Kies voor 4G of 5G

Een 4G verbinding biedt al gauw een betere connectie dan via je Wi-Fi. Zo kun je bijvoorbeeld je smartphone als hotspot instellen en je laptop met het netwerk van je smartphone te verbinden. Het is wel zo verstandig om dit alleen te doen als je ongelimiteerde data hebt natuurlijk.

5. Update, update en update

Je laptop heeft vaak een update nodig. Als de nieuwste versie het geïnstalleerd, zou het meteen invloed moeten hebben op je internetsnelheid en ook de snelheid van je computer. Deze updates worden vaak automatisch geïnstalleerd. Maar check voor de zekerheid toch je instellingen en kijk of er geen aanbevolen updates voor je klaar staan.

6. Weg met overbodige programma’s

Sluit overbodige programma’s zodat je je computer of tablet niet overbelast. Als je te veel programma’s open laat staan, dan kost dit te veel rekenkracht. En dat kan er weer voor zorgen dat je internetverbinding langzamer wordt. Als je met grote programma’s die veel verwachten van je netwerk- of Wi-Fi verbinding werkt, sluit dan alle programma’s eens. Start je apparaat opnieuw op en dan is de kans groot dat je daarna weer snel internet beschikbaar hebt.

Dit kunnen we voor jou betekenen

Stel je eens voor. Je hebt een webshop in sportartikelen en je verkoopt deze week mooie aanbieding. Het is immers Black Friday. Heel druk altijd en veel dataverkeer. Mensen zijn altijd op jacht naar een goedkope deal. Maar wat als je webshop het dataverkeer niet aan kan? Gelukkig kunnen we regelen dat je genoeg dataverkeer tot je beschikking hebt. Tenminste, als je een hostingpakket bij ons afneemt. Vraag het aan bij de klantenservice en zorg ervoor dat je webshop de druk van het vele verkeer aankan!Bel 088 333 4444 of mail support@protagonist.nl.