Het kan niet anders dan dat je weleens wat gehoord hebt over SEO, maar wat is SEO nou eigenlijk?

SEO voor je website

Producten, amusement en nieuws. De meeste internetgebruikers vinden informatie via een zoekmachine als Google. De term SEO staat voor “Search Engine Optimization” en het is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van je website of vindbaarheid in zoekmachines zoals Google en Bing. Met zoekmachineoptimalisatie verhoog je eigenlijk de kans dat je website gevonden of bezocht wordt.

Hoe werken zoekmachines?

Iedereen kent Google, Yahoo en Bing. Zoek je naar een bloemenzaak of iets anders? Dan voer je ‘bloemenzaak’ in en zie je een lijst met soms wel miljoenen resultaten. De zoekmachines hebben grote databases waarin deze resultaten worden gekoppeld aan zoektermen. Ook doorzoeken, de zogeheten webcrawlers, permanent het internet, om de resultaten actueel te houden. Hierdoor verschijnen nieuwe websites en pagina’s vrijwel snel, maar niet meteen, in een zoekmachine.

Zoekmachines veranderen voortdurend de ranking-criteria, dus de manier waarop ze zoektermen aan resultaten koppelen. De criteria wordt geheim gehouden, om manipulatie tegen te gaan. Toch zijn de belangrijkste factoren bekend. Deze factoren zijn onder te brengen in drie hoofd categorieën, namelijk techniek, content en autoriteit.

Techniek

Jouw website moet technisch in orde zijn. Hierbij kun je denken aan de structuur van je website, het juiste gebruik van headers, een snelle laadtijd en het gebruik van een SSL-certificaat.

Content

Je doelgroep is op zoek naar iets. Naar bijvoorbeeld adresgegevens, product of informatie. Content dus. Als je jouw website voorziet in die contentbehoefte,  zullen de gebruikers van je website deze waarderen en geven signalen af aan Google dat je website ‘briljant’ is. Signalen zijn bijvoorbeeld het bezoeken van meerdere pagina’s op je website, niet direct weggaan van je website en terugkeren naar Google en het delen van content op social media.

Autoriteit

De SEO autoriteit geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van Google. Hoe hoger jouw autoriteit, hoe hoger je zal scoren in de zoekresultaten. Linkbuilding, dus het vermelden van jouw website op andere websites, is een belangrijke factor.

Waarom als ondernemer beginnen aan SEO?

Jij wilt als ondernemer nieuwe klanten werven, producten / diensten verkopen of informatie verzamelen. Dan heb je bezoekers nodig op je website. En wat doet een bezoeker voordat hij op je website komt? Juist, gebruik maken van Google. Iedereen zoekt op internet naar een product of dienst door gebruik te maken van zoekmachines. Een goede SEO-strategie zorgt ervoor dat je website sneller wordt, de inhoud informatiever en dat je een goede linkstructuur hebt. De kans is groter dat je bezoeker vaker terugkeert of een klant wordt.

We tikken een zoekwoord in en vervolgens klikken we op één of meer getoonde resultaten om door te gaan naar de website of webshop. De resultaten die worden weergegeven in Google zijn te verdelen in twee onderdelen. Betaalde advertenties (SEA) en organische resultaten (SEO). Door het toepassen van SEO optimaliseer je je website. Het moet wel gericht zijn op de juiste zoekwoorden of zoekzinnen. Hiermee kom je hoog in de zoekresultaten te staan, wat fijn is voor elke ondernemer.

Zorg dat je alles in orde hebt

Blijf continu je doelgroep zo goed mogelijk bedienen via je website en zorg ervoor dat je website op zoveel mogelijk andere relevante websites vermeld wordt. SEO is niet makkelijk. Het is een doorlopend proces waar je continu mee bezig moet houden, net als je doelgroep.

Wij kunnen je helpen

Strawberry SEO is een uitgebreide SEO-tool helpt je met analyseren van de optimale SEO strategie en doet aanbevelingen voor het kiezen van de juiste trefwoorden, het aanpassen van de content, het opbouwen van de meest waardevolle backlinks.

Meer weten?

Bel 088 333 4444 of stuur een e-mail naar support@protagonist.nl.