Wil je gaan ondernemen? Misschien ben je al begonnen of weet je eigenlijk nog niet waar je moet beginnen. Domeinregistratie is de eerste stap die je kunt zetten om jouw onderneming online te starten. Maar om de eerste stap te zetten, heb je eerst wel een sterke domeinnaam nodig. Wij helpen je hier graag bij!
Allereerst, waar moet je opletten?
Een sterke domeinnaam, daar ga je voor. Het zorgt ervoor dat klanten het onthouden en eerder jouw website of webshop zullen bezoeken. Je hebt een aantal punten waar je op moet letten om een sterke domeinnaam te bedenken:
1# Gebruik je merknaam, eigen naam of product
Veel ZZP’ers en freelancers gebruiken hun eigen naam als domeinnaam. De combinatie van je voornaam en achternaam kan een sterke domeinnaam vormen. Naast een merknaam of je eigennaam kun je ervoor kiezen om een product dat je verkoopt te gebruiken als domeinnaam. Zo laat je direct aan zien wat de bezoekers kunnen verwachten op jouw website.
2# Maak het makkelijk voor je bezoekers
Laten we eerlijk wezen, wanneer het moeilijk wordt haak je af. Hetzelfde geldt voor onhandige en te lange domeinnamen. We hebben een hekel aan moeilijke dingen die te lang duren. Een domeinnaam moet kort zijn en logisch klinken. Hieronder staan een paar voorbeelden:
Ad.nl
Bol.com
Bonprix.nl
Coolblue.nl
Marktplaats.nl
Allemaal domeinnamen van maximaal twee lettergrepen. Ze zijn kort genoeg om te onthouden en je kunt ze snel typen in je internetbrowser. Verzin dus geen ingewikkelde domeinnaam, maar houdt het kort en krachtig. Daarnaast is een eenvoudige domeinnaam makkelijk uit te spreken, dat is gunstig voor de mond-tot-mond reclame.
3# Kies de juiste domeinextensie
Claim een domeinnaam met de juiste domeinextensie. Natuurlijk .nl of .com zijn ook geschikt. Maar wat dacht je van .events of .blog? Ideaal wanneer je evenementen organiseert of blogt. Domeinextensies zoals .cafe, .tech en .frl (Friesland) zijn ook beschikbaar. Zo zijn er diverse domeinextensies waar je je keuze uit kunt maken. Hiermee laat je direct zien wat je doet en dat is wel zo fijn voor de bezoekers.
4# Maak het ‘Google’-proof
Google is je beste vriend én je ergste vijand. Je beste vriend Google zorgt ervoor dat er veel bezoekers op je website komen. Sta je hoog in de rankings met relevante zoekwoorden, dan zorgt dit ervoor dat je meer bezoekers krijgt, meer verkoopt en is je website of webshop een groot succes. Zorg voor een fijne domeinnaam en behandel Google, je beste vriend, goed.
Waarom een fijne domeinnaam? Dat is simpel. Google neemt de domeinnaam als één van de belangrijkste factoren mee in haar algoritme om de ranking voor een zoekwoord te bepalen. De resultaten voor relevante zoekwoorden is grotendeels afhankelijk van de domeinnaam (samen met andere factoren).
Hieronder zie je resultaten voor de zoekterm: ‘kabel samsung’.
Sta je ineens lager in de zoekresultaten van Google, dan vormt je domeinnaam een goede basis om je rankings te verbeteren en hoger in de rankings te komen,
Voordat je je sterke domeinnaam gaat registreren, is het slim om eerst een duidelijk beeld te krijgen van de belangrijkste zoekwoorden waar je wilt gaan scoren. Let op wat de concurrenten doen en het aantal zoekopdrachten per maand. Je kan deze gegevens terugvinden via de Google Keyword Planner.
Dit moet je absoluut niet doen
- Een te lange domeinnaam
- Ingewikkelde spelling
- Vermijd streepjes of cijfers
- Wees geen copycat
Een lange domeinnaam doet niemand goed. Maak ook geen variatie met rare spelling zoals 4 als ‘for’. Er is een grote kans dat mensen toch automatisch de meest logische domeinnaam intypen. Daarnaast kun je beter voor een hoofddomein zonder streepjes kiezen. Zie je het al voor je om te zeggen: ‘ga naar www punt protagonist streepje hostingprovider punt nl’? Duurt veel te lang! Cijfers zorgen voor verwarring, niet doen dus. En misschien wel het belangrijkste; wees geen copycat. Bedenk dat jouw klanten per ongeluk bij je concurrent terecht komen. Dat is niet zo leuk.
Conclusie
Een sterke domeinnaam is kort en krachtig. Het is makkelijk uit te spreken en herkenbaar voor je potentiële klanten. Bovendien heeft het een helder beeld van de belangrijkste producten of diensten die je aanbiedt.
Maak gebruik van het onderzoek naar de beste zoekwoorden en verwerk het in je domeinnaam. Zo word je als extreem relevant door Google ervaren.
Kies daarna voor de beste domeinextensie door eerst alle beschikbare mogelijkheden te bekijken. Heb je internationale ambities? Ga dan voor .eu. Of werk je in Friesland, dan is de domein extensie .frl echt iets voor jou.
Hoe registreer je een domeinnaam?
Dat is heel eenvoudig. Bij Protagonist kun je binnen een paar tellen je domeinnaam claimen. Typ je gewenste domeinnaam in onze domeinchecker en je ziet meteen wat er beschikbaar is. Kies je domeinnaam en rond je bestelling af.
Heb je even geen tijd of wil je later pas een website maken? Bij Protagonist kun je eerst je domeinnaam registreren. Zo kun je het van je to-do lijst afstrepen en is het domein echt van jou. Niemand anders kan met jouw sterke domeinnaam ervandoor gaan! Later bestel je eenvoudig, via je account, een webhosting pakket erbij.