Op alle Protagonist servers draait een programma dat commando’s kan uitvoeren op door de gebruiker vastgestelde tijden. Dit noemt men geplande taken.
Via geplande takenis het bijvoorbeeld mogelijk om iedere nacht een reservekopie te laten maken, elk uur een PHP script uit te voeren of elke maandag een mailing te versturen. Het instellen van een geplande taak kan via het Protagonist Control panel.
Log eerst in, dat kan hier.
Vul vervolgens aan de linkerkant van het scherm je gegevens in.
Wanneer je bent aangekomen op jouw Control panel, klik dan op de link ‘Domeinnamen beheren’.
Vervolgens ga je naar de domeinnaam waarvoor je geplande taken wilt instellen en klik dan op ‘Beheer’. Je wordt dan doorgestuurd naar de Plesk omgeving, waar je jouw website kunt beheren.
Wanneer je bent aangekomen op het PLESK Parallels Panel zie je daar alle instellingen van jouw domein staan die je kunt bijwerken.
In het menu aan de rechterkant zie je ‘Ingeroosterde taken’. Klik hier op.
In het volgende scherm klik je op ‘Nieuwe taak toevoegen’.
Daarna kun je de taak gaan invoeren.
Eerst moet je het juiste type taak selecteren, afhankelijk van jouw doelstelling:
Selecteer vervolgens hoe vaak de taak moet worden uitgevoerd en geef de gewenste datum en tijd op.
Deze bovenstaande taak is ingesteld om de iedere dag om 00:00 uitgevoerd te worden.
Let op! Als je de taak elke minuut laat draaien zorgt dat voor een zware belasting voor de server. Hoe minder je de taak aanroept, hoe minder belasting voor de server.
Het gebruik van taken is dan ook jouw eigen verantwoordelijkheid.
Mocht het gebruik van taken op je account de server overbelasten, dan zullen wij genoodzaakt zijn de taak uit te schakelen of bij herhaling jouw domein op te schorten.